راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوای خانگی

راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا

مقدمه

هوای داخلی خانه و محل کار شما اغلب آلوده‌تر از هوای بیرون است. از آنجا که ما بیشتر زمان خود را در فضاهای داخلی مانند خانه و محل کار می‌گذرانیم، قرار گرفتن در معرض کیفیت پایین هوای داخلی می‌تواند ما را در معرض بسیاری از بیماری‌ها قرار دهد. استفاده از دستگاه تصفیه هوای خانگی به ایجاد هوای تمیزتر و سالم‌تر در خانه یا محل کار شما کمک می‌کند و می‌توانید از کیفیت هوای بهتری برخوردار شوید. قبل از انتخاب دستگاه تصفیه هوا، این متن را که یک راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا کاربردی است بخوانید و سپس دست به خرید بزنید.

  • قبل از انتخاب، این سوال‌ها را از خود بپرسید؛
  • چرا به دستگاه تصفیه هوا نیاز دارم؟
  • به دستگاه تصفیه هوا چه اندازه نیاز دارم؟
  • چه ویژگی‌هایی را از دستگاه تصفیه هوا می‌خواهم؟
  • دستگاه تصفیه هوای خانگی را کجا قرار دهم؟
  • دستگاه‌های تصفیه هوا چقدر به نگهداری نیاز دارند؟

این راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا قرار است به شما کمک کند تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

تصفیه هوا

 

چرا به دستگاه تصفیه هوا نیاز دارم؟

دستگاه‌های تصفیه هوا بهترین راه برای تمیز کردن هوای داخل منزل هستند که می‌توانند آلودگی و هوای مملو از ذرات محرک مانند گرده و گرد و غبار را تصفیه کنند. این دستگاه‌ها همچنین با از بین بردن پرزهای حیوانات خانگی و هاگ‌های کپک، گیاه و غیره به حفظ یک محیط سالم کمک می‌کنند. برخی از مدل‌ها برای اهداف خاصی طراحی شده‌اند که باید در انتخاب دستگاه آن‌ها را در نظر بگیرید.

آلرژی

اگر آلرژی دارید، باید دستگاه تصفیه هوایی را انتخاب کنید که برای تسکین آلرژی طراحی شده است. این دستگاه‌ها معمولاً دارای چندین فیلتر، از جمله فیلترهای HEPA هستند که برای حذف آلرژن های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آسم

اگر از آسم رنج می برید یا علائم شما ناشی از بو و آلاینده‌های شیمیایی است، بهتر است یک دستگاه تصفیه کننده هوا برای آسم یا یک تصفیه کننده بو و آلاینده‌های شیمیایی هوا در نظر بگیرید. این دستگاه‌های تصفیه هوا حاوی فیلترهای مخصوص بو و فیلتراسیون شیمیایی و فیلترهای HEPA برای حذف ذرات آلرژن هستند.

دود

دستگاه‌های تصفیه هوای دود به طور خاص برای حذف دود، دوده شومینه و سایر دودهای محیط طراحی شده‌اند‌. دودهایی که می‌تواند شرایط تنفسی بد شما را تشدید کند یا باعث ایجاد بوی نامطبوع در محیط شما شود.

حیوانات خانگی

دستگاه‌های تصفیه هوا به طور خاص برای کسانی که حیوانات خانگی دارند، طراحی شده‌اند. آن‌ها می‌توانند شوره، بو و موهای حیوانات خانگی را از بین ببرند.

حساسیت های شیمیایی

اگر به مواد شیمیایی بسیار حساس هستید، باید یک تصفیه کننده هوا برای حساسیت‌های شیمیایی متعدد در نظر بگیرید. این مدل‌ها حاوی فیلترهای مخصوص مواد شیمیایی هستند.

کرونا

امروزه و با همه گیر شدن ویروس کرونا، داشتن یک دستگاه تصفیه هوای مناسب الزامی‌ست. یک دستگاه تصفیه هوای خوب می‌تواند خیال شما را از بابت پاک کردن هوای تنفسی از هرگونه ویروس و به ویژه کرونا راحت کند. برخی از مدل‌های برند بلو ایر این ویژگی‌ را دارا هستند. پس اگر قصد شما از خرید دستگاه تصفیه خانگی، کرونا زدایی است به برند و مدل آن به شدت دقت کنید.

لوازم خانگی

به دستگاه تصفیه هوای چه اندازه نیاز دارم؟

برای انتخاب دستگاه تصفیه هوا با اندازه مناسب برای نیازهای خود، مساحت اتاقی را که می‌خواهید تصفیه کنید در نظر بگیرید.

اگر به آلرژی یا آسم مبتلا هستید و به دنبال یک دستگاه تصفیه هوا برای مدیریت علائم خود هستید، باید میزان تغییر هوا در ساعت دستگاه تصفیه کننده هوا را نیز در نظر بگیرید. این میزان به تعداد دفعاتی گفته می‌شود که یک دستگاه تصفیه هوا می‌تواند کل حجم هوا را در هر ساعت فیلتر کند.

دستگاه های تصفیه هوا که می‌توانند هوا را حداقل چهار بار در ساعت تمیز کنند، برای مبتلایان به آلرژی و آسم بهترین انتخاب هستند. این نوع دستگاه تصفیه هوا می‌تواند به طور کامل هوا را تمیز کند و تا آنجا که ممکن است آلرژن‌های میکروسکوپی که باعث ایجاد علائم می‌شوند را فیلتر کند تا تنفس شما راحت‌تر باشد.

بهترین تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا کوچک

این دستگاه‌های تصفیه هوا برای فضای شخصی یا اتاق‌هایی به مساحت ۲۷ متری طراحی شده‌اند.

دستگاه تصفیه هوا متوسط

این دستگاه‌ها برای اتاق‌هایی بین ۲۷ تا ۶۴ متر مربعی مناسب هستند.

دستگاه تصفیه هوا بزرگ

از این دستگاه‌های تصفیه هوا در فضاهایی بین ۶۵ تا ۱۷۶ متر مربعی استفاده کنید.

به چه ویژگی‌هایی نیاز دارم؟

پس از انتخاب نوع و اندازه دستگاه تصفیه هوایی که نیاز دارید، در نظر بگیرید که آیا ویژگی خاصی می خواهید یا خیر.

این امکانات عبارتند از:

برای صرفه‌جویی در هزینه و صرفه‌جویی در مصرف انرژی به دنبال دستگاه‌های تصفیه هوایی باشید که برچسب انرژی آن‌ها سبز رنگ است.

همچنین می‌توانید دستگاه‌های تصفیه هوا wi-fi دار انتخاب کنید. این نوع دستگاه‌ها را می‌توانید از طریق تلفن همراه خود کنترل کنید.

برخی دستگاه‌ها ویژگی‌های بیشتری به شما ارائه می‌دهند. مثلا شاخص کیفیت هوا را به شما نشان می‌دهند. داشتن دسته و چرخ نیز برای جابجایی آسان لازم است. کنترل از راه دور، داشتن چندین درجه برای سرعت فن و نشان‌گر‌های تغییر فیلتر در برخی از مدل‌ها تعبیه شده‌اند.

دستگاه تصفیه هوا را کجا باید قرار دهم؟

در بیشتر موارد، توصیه می‌کنیم که دستگاه تصفیه هوا را در اتاق خواب خود قرار دهید زیرا بیشتر وقت خود را در آنجا می گذرانید.

به خاطر داشته باشید که دستگاه‌های تصفیه هوای قابل حمل عمدتا برای تصفیه هوا فقط در یک اتاق طراحی شده‌اند بنابراین ممکن است لازم باشد در اتاق‌های دیگر نیز دستگاه‌های دیگری قرار دهید.

از طرف دیگر می‌توانید دستگاهی را انتخاب کنید که شامل چرخ، دسته و سایر ویژگی‌های قابل حمل باشد تا بتوانید آن را از اتاقی به اتاق دیگر حمل کنید.

دستگاه‌های تصفیه هوای کل خانه در حال تبدیل شدن به محبوب‌ترین مدل دستگا‌ه‌های تصفیه هوا هستند، پس در انتخاب خود به این نوع مدل نیز توجه کنید. این دستگاه‌ها به سیستم تهویه مطبوع موجود در خانه شما متصل می‌شوند تا هنگام گرم کردن، خنک کردن یا تهویه خانه، بتوانید هوای خانه خود را تصفیه کنید.

دستگاه های تصفیه هوا چقدر به نگهداری نیاز دارند؟

اینکه یک دستگاه چقدر به تعمیر و نگهداری نیاز دارد به  تعویض فیلترهای هوا بستگی دارد. مدت زمان تعویض فیلتر، بستگی به نوع فیلتر دارد که در این راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا به آن خواهیم پرداخت.

فیلترهای :HEPA فیلترهای HEPA بسته به نوع استفاده حدود یک سال دوام می‌آورند. این فیلترها مخصوص تصفیه ذرات ریزتر حدودا 0.3 میکرونی هستند. ذراتی که معمولا با چشم دیده نمی‌شوند. ویروس‌ها و باکتری‌ها از جمله این ذراتند. اگر دستگاهی مناسب برای کرونا زدایی می‌خواهید، حتما به کیفیت فیلترهای هپا دقت کنید.

فیلترهای کربن: فیلترهای کربن فعال معمولا ۶ ماه دوام می‌آورند   و مناسب تصفیه کردن ذرات کمتر از 0.3 میکرونی‌اند. کربن فعال موجود در این فیلتر بو، مواد و آلاینده‌های شیمایی موجود در هوا را تصفیه می‌کند. اگر خود یا خانواده‌تان درگیر آسم یا آلرژی هستید، یک دستگاه تصفیه هوا با فیلتر کربن فعال یک کیلویی خریداری کنید.

پیش فیلترها: پیش فیلترها عموما ۳ ماه دوام دارند اما برخی از فیلترها که برای فیلتراسیون طولانی مدت طراحی شده‌اند، قابل شستشو هستند. توجه داشته باشید که این فیلتر برای تصفیه ذراتی با قطر حدودا 10 میکرونی طراحی شده‌اند. ذراتی مانند گردوغبار.

انواع دیگر دستگاه های تصفیه هوا مانند A یا آی.آر از گرما یا اشعه ماوراء بنفش برای تصفیه هوای خانه و از بین بردن میکروب‌ها و آلرژن‌ها استفاده می‌کنند. این مدل‌ها برای راحتی شما هرگز نیازی به تعویض فیلتر ندارند.

در آخر

سعی کنید دستگاهی تهیه کنید که برای اندازه اتاق شما مناسب باشد، ذرات موجود در خانه شما را فیلتر کرده و استفاده از آن آسان باشد. در حال حاضر بهترین برندهای دستگاه تصفیه هوا شامل برندهای بلوایر، شیائومی، هوملند، سایا، ایستکول و… هستند. خوشبختانه فروشگاه لوازم خانگی پروهوم می‌تواند در زمینه تهیه هرکدام از این برندها به شما کمک کند. پیشنهاد می‌کنیم این فرصت عالی را برای خرید بهترین دستگاه تصفیه هوا از دست ندهید و وارد این لینک شوید.

امتیاز ما
fatemeh
ارسال دیدگاه