نکات ایمنی نصب بخاری و استفاده از آن

نکات ایمنی نصب بخاری

نکات ایمنی نصب بخاری و استفاده از آن

مقدمه

با شروع فصل سرما بسیاری از افراد به فکر تهیه یک سیستم گرمایی مناسب می‌افتند. سیستم‌های گرمایشی متنوعی در بازار موجود است که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند و افراد می‌توانند باتوجه‌به سلیقه، بودجه و نیازهای خود، کالای مناسب را خریداری کنند. یکی از سیستم‌های گرمایشی متداول در کشور ما بخاری است. در این مطلب می‌خواهیم به نکات ایمنی نصب بخاری و نکات پیرامون آن بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

لوازم خانگی

انواع مختلف بخاری

به‌طورکلی بخاری‌های گازی به دودسته بخاری گازی بدون دودکش و بخاری گازی با دودکش تقسیم‌بندی می‌شوند. جهت انتخاب صحیح برای محل کار یا منزل باید ویژگی‌های هر یک را به‌خوبی بشناسیم و سپس آگاهانه نسبت به خرید اقدام کنیم. سپس با رعایت نکات ایمنی نصب بخاری، آن را در محل موردنظر قرار دهیم.

بخاری دودکش دار

نحوه عملکرد بخاری به این صورت است که گاز شهری وارد محفظه شعله می‌شود و پس از ترکیب‌شدن با اکسیژن هوا و به کمک جرقه شعله را تولید می‌کند. محصول این واکنش گرما و گاز مونو اکسید کربن است. این فرایند در تمامی بخاری‌های موجود در بازار یکسان است.

در نتیجه در بخاری‌های همراه با دودکش فرایند ذکر شده انجام می‌شود با این تفاوت که میزان اکسیژن دریافتی از محیط بسیار زیاد است. همچنین گاز منوکسید کربن از طریق لوله بخاری به فضای بیرون از منزل هدایت می‌شود. در نتیجه رعایت نکات ایمنی نصب بخاری در بخاری دودکش دار بسیار حائز اهمیت است. همچنین باید از بازبودن کامل مسیر بخاری و قرارگیری صحیح کلاهک بخاری اطمینان حاصل فرمایید.

در بعضی موارد مشاهده می‌شود که از برای بخاری دودکش دار، دودکش نصب نشده است یا دودکش را به درون ظرفی از آب قرار داده‌اند. موارد ذکر شده عدم رعایت نکات ایمنی نصب بخاری محسوب می‌شود و موجب واردشدن میزان زیادی مونو اکسید کربن به فضای منزل یا محل کار می‌شود. همچنین همان‌طور که ذکر شد بخاری با مصرف اکسیژن گرما تولید می‌کند. در نتیجه این سیستم گرمایشی مناسب اتاق‌های کوچک و فضاهای بسته نیست و بهتر است در مکان‌های بزرگ و همراه با تبادل هوا از آن استفاده شود.

بخاری بدون دودکش

مکانیسم تولید گرما در بخاری‌های بدون دودکش همانند بخاری‌های دودکش دار است، با این تفاوت که راندمان تولید گرما در بخاری‌های بدون دودکش بیشتر است و در نتیجه منوکسید کربن کمتری تولید می‌شود. در این بخاری‌ها میزان منوکسید تولید شده در مقایسه با انواع دودکش دار بسیار کم و ناچیز است در نتیجه نیازی به تعبیه دودکش وجود ندارد. ازآنجایی‌که این بخاری‌ها به دودکش مجهز نیستند سیستم های ایمنیی برای آنها تعبیه شده است که خطرات آن به حداقل برسد.

نکات ایمنی نصب بخاری

انواع سیستم‌های ایمنی

یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی، خرید بحاری با سیستم‌های ایمنی متفاوت است که می‌توان جهت افزایش ضریب امنیت برای بخاری گازی بدون دودکش و دودکش دار استفاده کرد. در ادامه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم.

سیستم ایمنی ODS

این سیستم که اصطلاحا ODS نیز خوانده می‌شود پس از نصب بخاری گازی، میزان اکسیژن محیط را می‌سنجد و در صورتی که میزان اکسیژن هوا به زیر 18 درصد برسد بخاری را به طور کامل خاموش می‌کند. ترموکوبلی که در بخاری گازی بدون دودکش تعبیه می‌شود از آلیاژ حساس‌تری برخوردار است و در نتیجه باکم‌شدن شعله این قطعه به طور خودکار جریان گاز را قطع می‌کند.

سیستم ایمنی گاورنر

گاورنر قبل از شیر کنترل نصب می‌شود و وظیفه آن کنترل جریان گاز است. پس از نصب بخاری گازی، این وسیله فشار خروجی را در محدوده مشخصی نگه می‌دارد. این موضوع باعث افزایش راندمان و کاهش میزان تولید آلاینده‌ها می‌شود. هنگامی که بخاری در فشاری بالاتر از حد مجاز بسوزد تولید گاز منوکسید کربن می‌کند که در درجه اول به قطعات داخلی بخاری آسیب می‌زد و در درجه دوم فضای محیط را آلوده می‌کند که بسیار خطرناک است و حتی می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.

ترموکوپل

ترموکوپل از دو سیم فلزی غیرهمجنس تشکیل شده است. این وسیله میزان اکسیژن هوا را می‌سنجد. این دو فلز به یک شعله متصل هستند. درصورتی‌که به دلایلی همچون وزش باد، کمبود اکسیژن و … شعله خاموش شود، این قطعه جریان گاز را قطع می‌کند تا از خطرات احتمالی همچون آتش‌سوزی و گازگرفتگی جلوگیری کند.

تفاوت بین بخاری شعله و بخاری سفالی

بخاری‌های موجود در بازار به دودسته دیگر نیز تقسیم می‌شوند که شامل بخاری‌های شعله و بخاری سفالی هستند. برای درک بهتر این موضوع به مقایسه دو بخاری یعنی بخاری مدل 481 آبسال و مدل 437 می‌پردازیم. بخاری مدل 481 آبسال مانند اغلب بخاری‌ها با ایجاد شعله آبی تولید گرما می‌کند. اما مدل 437 با بهره‌گیری از سفال و نازل‌های بسیار نازک گاز را بر روی سفال اسپری می‌کند و سپس این سفال گرما را از خود ساطع می‌کند.

خرید بخاری

در صورتی که قصد خرید بخاری برای محل کار یا منزل خود را دارید باید در هنگام خرید بسیار دقت کنید. با توجه به حساسیت این کالا بسیار مهم است که در جهت حفظ سلامتی خود و عزیزانتان این کالا از یک برند معتبر تهیه کنید که تمامی استانداردهای لازم را در هنگام تولید کالاهای خود رعایت می‌کند. همچنین جهت رعایت نکات ایمنی نصب بخاری، حتما با شرکت تولیدکننده تماس حاصل فرمایید.

برندهای معتبر بخاری

در بازار داخلی برندهای بسیار خوبی در حال فعالیت هستند. یکی از این برندها نیک کالاست. این برند از سال 1344 مشغول به فعالیت است. این برند بهترین بخاری با دودکش بازار را تولید می‌کند. آبسال نیز شرکت دیگری است که در زمینه تولید بخاری‌های بدون دودکش سرآمد است. از دیگر برندهای معتبر می‌توان به پلار، سپهر الکتریک نیز اشاره کرد.

امتیاز ما
fatemeh
ارسال دیدگاه