دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی اعلام کرد نهادههای تولید از اول سال تا الان ۳۹ درصد افزایش داشته است. همچنین از وزارت صمت درخواست کرد دستوری برای قیمتگذاری روی کالای نهایی پایان دهد و به جای آن بر تامین و نظارت بر نهادههای تولید متمرکز شود.
عباس هاشمی گفت: انجمن صنایع لوازم خانگی طی نامهای به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) لیست افزایش قیمت نهادههای تولید از ابتدای امسال تاکنون را اعلام کرده که میانگین آنها ۳۹ درصد بوده است. در این نامه از وزارت صمت پرسیده شده است که آیا همچنان قصد دارد به سیاستهای سرکوب قیمتی و قیمتگذاری دستوری ادامه دهد؟
چرا قیمت لوازم خانگی افزایش پیدا میکند؟
عباس هاشمی با اشاره به لزوم تمرکز بر تامین و نظارت بر نهادههای تولید گفت: امسال قیمت انرژی، دستمزد، آب، مواد اولیه پتروشیمی و فولاد و کرایه حملونقل افزایش داشته است. همچنین در این نامه ضریب تاثیر هرکدام از این موارد بر قیمت کالای نهایی نیز ذکر شده است.
دبیر انجمن لوازم خانگی با توجه به قیمتگذاری دستوری که موجب کوچک شدن بنگاهها خواهد شد، ادامه داد: درحالحاضر با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه لازم است قیمتها به صورت منطقی تعدیل شود. اگر هم دولت قصد دارد از خریداران حمایت کند باید با استفاده از کارت اعتباری و تخصیص یارانه این کار را انجام دهد.
به گفته این مقام صنفی، برخی تولیدکنندگان خود سر قیمتها را بالا میبرند. علت هم این است که نمیتوانند واحدها را تعطیل کنند.
وی همچنین با توجه به اینکه مکانیزم عرضه مواد اولیه نیز از قیمت جهانی پیروی میکند، وضعیت کالای نهایی نیز باید بر همین اساس تعیین شود، تصریح کرد: سازمان حمایت اظهار دارد قیمت را مستقیم تعیین نمیکند. اما وقتی تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت میدهند، چند ماه بررسی این قضیه زمان میبرد. در نهایت با درصد کمتری از آن موافقت میشود.
هاشمی اضافه کرد: درخواست ما این است که قیمت کالای نهایی بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود. همچنین شرایط رقابت برای تولیدکنندگان نیز فراهم شود. اما دولت بر قیمت و تأمین مواد اولیه باید نظارت داشته باشد. زیرا اگر مواد اولیه با قیمت مناسب و به اندازه کافی به واحد تولیدی برسد، دیگر دلیلی برای افزایش قیمت وجود نخواهد داشت.
قانون جدید درج قیمت مفید است؟
در ادامه دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی از قانون جدید درج قیمت تولیدکننده بر برخی از انواع لوازم خانگی انتقاد کرد. او اضافه کرد: در شرایطی که قیمت هیچ چیز ثابت نیست، تولیدکننده باید هر هفته یا هر ماه قیمت محصول خود را تغییر دهند. از جهت دیگر این گونه اقدامات معمولا نتیجه خاصی ندارد و فقط فضا را متشنج میکند.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.